Vergrootglas

foto 9a min

U heeft de aanmeldpagina voor de OV-chipkaart en het HTM abonnement geopend.

Aanmelden hiervoor kon alleen voor 14 juni. Helaas is dit nu niet meer mogelijk.

   

Veelgestelde vragen over het HTM abonnement 

Hoe kan ik het HTM abonnement aanvragen?
Jongeren die in aanmerking komen, kregen in de week van 20 mei een brief. Aanvragen kon tot 14 juni.

Wie komen voor het schooljaar 2019/2020 in aanmerking voor het openbaar vervoer in weekenden en vakanties?
Jongeren:
• die geboren zijn tussen 1 september 2001 en 31 december 2007
• en in de gemeente Den Haag wonen
• en een geldige Ooievaarspas hebben

Hoe en waar kan ik het abonnement ophalen?
Ophalen moest voor 20 juli. Dit kon bij de gele kastjes die bij veel supermarkten staan of een HTM Servicepunt. 

Waar kan ik het abonnement gebruiken?
In alle trams en bussen van HTM, behalve de Nachtbuzz. U ziet de trams en bussen door te klikken op: Lijnenkaart.

Wanneer is het abonnement geldig?
Het abonnement is in weekenden (zaterdag en zondag) en officiële schoolvakanties de hele dag geldig:
Zomervakantie 2019: 20 juli t/m 1 september
Herfstvakantie 2019: 19 t/m 27 oktober
Kerstvakantie 2019/2020: 21 december t/m 5 januari
Voorjaarsvakantie 2020: 22 februari t/m 1 maart
Meivakantie 2020: 25 april t/m 3 mei
Let op: Nationale feestdagen die op een doordeweekse dag vallen worden niet gezien als weekend/vakantie

Wanneer stopt het abonnement?
Het abonnement is geldig tot en met zondag 19 juli 2020.

Wat moet ik doen als de OV-chipkaart verloren, gestolen of kapot is?
Vraag een vervangende OV-chipkaart aan. De kosten hiervan zijn € 11,-. Leergeld Den Haag betaalt deze kosten niet voor u. Neem contact op met OV-chipkaart via 0900 0980 (gebruikelijke belkosten).

Moet ik het abonnement op de vervangende kaart zetten?

Stond het abonnement al op de gestolen/verloren/kapotte OV-chipkaart? Dan komt het abonnement automatisch op de vervangende OV-chipkaart.
Let op! Vraagt u een nieuwe (dus géén vervangende) persoonlijke OV-chipkaart aan? Dan gaat het abonnement niet mee van de oude naar de nieuwe OV-chipkaart. Het is niet mogelijk het abonnement achteraf hierop te zetten.

Wat moet ik doen als de OV-chipkaart bijna verloopt?
Een OV-chipkaart is vijf jaar geldig. De OV-chipkaart kan vernieuwd worden. U ontvangt dan een nieuwe kaart. Als het abonnement op de verlopen kaart stond, komt het ook op de nieuwe kaart. Een vernieuwing vraagt u aan via een account bij OV-chipkaart. Klik hier om naar de website van OV-chipkaart te gaan.

Kan ik kiezen voor een abonnement voor doordeweeks?
Helaas is dit niet mogelijk. Dit is te duur.

Moet ik saldo op de OV-chipkaart zetten?
Nee, ook zonder saldo kan uw kind het abonnement gebruiken. Let op: is er een negatief saldo? Dan kan uw kind het abonnement niet gebruiken. U kunt via de saldochecker op OV-chipkaart.nl kijken of er saldo op de OV-chipkaart staat. Klik hier om naar direct naar de saldochecker te gaan.

Wordt het abonnement automatisch verlengd?
Nee. Heeft uw kind volgend jaar nog steeds recht op het abonnement? Dan ontvangt u automatisch een brief over het verlengen van het abonnement.

Moet mijn kind in- en uitchecken?
Ja, het is belangrijk dat uw kind altijd in- en uitcheckt. Checkt uw kind niet in? Dan krijgt uw kind bij controle een boete.

Wat moet ik doen als mijn kind niet gratis met de OV-chipkaart kan reizen?
Als uw kind een negatief saldo op de OV-chipkaart heeft, kan hij of zij niet reizen. Bij een oplaadautomaat kunt u controleren of het saldo negatief is. Dit kan ook via OV-chipkaart.nl, klik hier. Uw kind kan weer inchecken met de OV-chipkaart als het saldo positief is. Heeft uw kind geen negatief saldo? Laat dan de OV-chipkaart controleren bij een HTM Servicepunt.

Wat moet mijn kind doen als hij of zij vergeet om in te checken?
Zodra uw kind dit merkt, moet hij of zij dit alsnog doen. Niet ingecheckt? Dan heeft uw kind geen geldig vervoersbewijs en riskeert een boete.

Wat moet mijn kind doen als hij of zij vergeet uit te checken?
Niets. Bij de volgende rit met de HTM checkt uw kind gewoon weer in. Vergeet uw kind regelmatig uit te checken? Dan wordt de persoonlijke OV-chipkaart geblokkeerd. Voor het laten deblokkeren moet u dan langs een HTM Servicepunt.

Heeft u een andere vraag?
Bel ons via 070-3601337. Wij zijn maandag, woensdag en donderdag bereikbaar van 9.00 tot 12.30 uur en op dinsdag van 13:00 tot 16:30 uur.
Of stuur een e-mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Wilt u uw postcode, huisnummer en de geboortedatum van uw kind vermelden? Dan kunnen wij u beter en sneller helpen.

Met het HTM abonnement van Leergeld kunnen jongeren in weekenden en officiële schoolvakanties gratis reizen met alle HTM tramlijnen en HTMbuzz buslijnen, uitgezonderd de Nachtbuzz.

In de week van 20 mei stuurde Leergeld Den Haag brieven aan jongeren die in aanmerking komen. Aanvragen was alleen mogelijk vóór 14 juni.

De abonnementen moesten voor 20 juli worden opgehaald. 

Kijk voor meer informatie over het abonnement bij de veelgestelde vragen:

veelgestelde vragen