Vergrootglas

   

Veelgestelde vragen over het HTM abonnement 

Hoe kan ik het HTM abonnement aanvragen?
Vanaf half oktober stuurt Leergeld Den Haag ouders van jongeren die in aanmerking komen een brief. 
In de brief staat een vervoerspascode. Met deze code vraagt u het abonnement aan. Klik voor de aanvraagpagina hier
Let op: vraag aan vóór 20 november

Wanneer kan ik het abonnement op de OV-chipkaart van mijn kind zetten?
Dit kan vanaf 7 december. 

Hoe en waar zet ik het abonnement op de OV-chipkaart?
Voor deze informatie, klikt u hier

Wanneer gaat het abonnement in?
Het abonnement is meteen geldig. Maar alleen in weekenden en officiële vakanties. 

Wie komen voor het schooljaar 2020/2021 in aanmerking voor het openbaar vervoer in weekenden en vakanties?
Jongeren:
• die geboren zijn tussen 1 januari 2003 en 31 december 2008
• en in de gemeente Den Haag wonen
• en een geldige Ooievaarspas hebben

Waar kan ik het abonnement gebruiken?
In alle trams en bussen van HTM. U ziet de trams en bussen door te klikken op: Lijnennetkaart.

Wanneer is het abonnement 2020/2021 geldig?
Het abonnement gaat in op 20 juli 2020. Het abonnement is in weekenden (zaterdag en zondag) en officiële schoolvakanties de hele dag geldig.
Let op: Nationale feestdagen die op een doordeweekse dag vallen worden niet gezien als weekend/vakantie
Zomervakantie: 20 juli tot en met 28 augustus
Herfstvakantie: 17 tot en met 25 oktober
Kerstvakantie: 19 december tot en met 3 januari
Voorjaarsvakantie: 20 t/m 28 februari
Meivakantie: 1 tot en met 9 mei

Wat moet ik doen als de OV-chipkaart verloren, gestolen of kapot is?
Vraag een vervangende OV-chipkaart aan. De kosten hiervan zijn € 11,-. Leergeld Den Haag betaalt deze kosten niet voor u. Neem contact op met OV-chipkaart via 0900 0980 (gebruikelijke belkosten).

Moet ik het abonnement op de vervangende kaart zetten?

Stond het abonnement al op de gestolen/verloren/kapotte OV-chipkaart? Dan komt het abonnement automatisch op de vervangende OV-chipkaart.
Let op! Vraagt u een nieuwe (dus géén vervangende) persoonlijke OV-chipkaart aan? Dan gaat het abonnement niet mee van de oude naar de nieuwe OV-chipkaart. Het is niet mogelijk het abonnement achteraf hierop te zetten.

Wat moet ik doen als de OV-chipkaart bijna verloopt?
Een OV-chipkaart is vijf jaar geldig. De OV-chipkaart kan vernieuwd worden. U ontvangt dan een nieuwe kaart. Als het abonnement op de verlopen kaart stond, komt het ook op de nieuwe kaart. Een vernieuwing vraagt u aan via een account bij OV-chipkaart. Klik hier om naar de website van OV-chipkaart te gaan.

Kan ik kiezen voor een abonnement voor doordeweeks?
Helaas is dit niet mogelijk. Dit is te duur.

Wordt het abonnement automatisch verlengd?
Nee, u moet elk jaar een nieuwe aanvraag doen. U ontvangt hierover automatisch bericht. 

Moet ik saldo op de OV-chipkaart zetten?
Nee, ook zonder saldo kan uw kind het abonnement gebruiken. Let op: is er een negatief saldo? Dan kan uw kind het abonnement niet gebruiken. U kunt via de saldochecker op OV-chipkaart.nl kijken of er saldo op de OV-chipkaart staat. Klik hier om naar direct naar de saldochecker te gaan.

Moet mijn kind in- en uitchecken?
Ja, het is belangrijk dat uw kind altijd in- en uitcheckt. Checkt uw kind niet in? Dan krijgt uw kind bij controle een boete.

Wat moet ik doen als mijn kind niet gratis met de OV-chipkaart kan reizen?
Als uw kind een negatief saldo op de OV-chipkaart heeft, kan hij of zij niet reizen. Bij een oplaadautomaat kunt u controleren of het saldo negatief is. Dit kan ook via OV-chipkaart.nl, klik hier. Uw kind kan weer inchecken met de OV-chipkaart als het saldo positief is. Heeft uw kind geen negatief saldo? Laat dan de OV-chipkaart controleren bij een HTM Servicepunt.

Wat moet mijn kind doen als hij of zij vergeet om in te checken?
Zodra uw kind dit merkt, moet hij of zij dit alsnog doen. Niet ingecheckt? Dan heeft uw kind geen geldig vervoersbewijs en riskeert een boete.

Wat moet mijn kind doen als hij of zij vergeet uit te checken?
Niets. Bij de volgende rit met de HTM checkt uw kind gewoon weer in. Vergeet uw kind regelmatig uit te checken? Dan wordt de persoonlijke OV-chipkaart geblokkeerd. Voor het laten deblokkeren moet u dan langs een HTM Servicepunt.

Heeft u een andere vraag?
Bel ons via 070-3601337. Wij zijn maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 9.00 tot 12.30 uur. 
Of stuur een e-mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Wilt u uw postcode, huisnummer en de geboortedatum van uw kind vermelden? Dan kunnen wij u beter en sneller helpen.