Vergrootglas

Veelgestelde vragen over het HTM abonnement 

Hoe kan ik het HTM abonnement aanvragen?
Aanvragen is op dit moment niet mogelijk. Dit kan weer vanaf april 2021. Jongeren die in aanmerking komen ontvangen van Leergeld Den Haag automatisch een brief. 

Waar kan ik het abonnement gebruiken?
In alle trams en bussen van HTM. U ziet de trams en bussen door te klikken op: Lijnennetkaart.

Wanneer is het abonnement 2021/2022 geldig?
Het abonnement gaat in op 19 juli 2021. Het abonnement is in weekenden (zaterdag en zondag) en officiële schoolvakanties de hele dag geldig.
Let op: Nationale feestdagen die op een doordeweekse dag vallen worden niet gezien als weekend/vakantie
Zomervakantie: 19 juli tot en met 27 augustus
Herfstvakantie: 17 tot en met 24 oktober
Kerstvakantie: 25 december 2021 tot en met 8 januari 2022
Voorjaarsvakantie: 26 februari 2022 t/m 6 maart 2022
Meivakantie: 1 tot en met 9 mei 2022

Wat moet ik doen als de OV-chipkaart verloren, gestolen of kapot is?
Vraag een vervangende OV-chipkaart aan. De kosten zijn € 11,-. Leergeld Den Haag betaalt deze kosten niet voor u. Neem contact op met OV-chipkaart via 0900 0980 (gebruikelijke belkosten).

Moet ik het abonnement op de vervangende kaart zetten?

Stond het abonnement al op de gestolen/verloren/kapotte OV-chipkaart? Dan komt het abonnement automatisch op de vervangende OV-chipkaart. U heeft het kaartnummer van de oude kaart nodig om de vervangende kaart aan te vragen. Heeft u een account op www.ov-chipkaart.nl en is uw kaart daaraan gekoppeld? Dan kunt u uw kaartnummer daar terugvinden. Als u uw kaartnummer vergeten of kwijt bent, kunt u naar Stichting Leergeld bellen. 

Let op! Vraagt u een nieuwe (dus géén vervangende) persoonlijke OV-chipkaart aan? Dan gaat het abonnement niet mee van de oude naar de nieuwe OV-chipkaart. Het is niet mogelijk het abonnement achteraf op de nieuwe kaart te zetten.

Wat moet ik doen als de OV-chipkaart bijna verloopt?
Een OV-chipkaart is vijf jaar geldig. De OV-chipkaart kan vernieuwd worden. U ontvangt dan een nieuwe kaart. Als het abonnement op de verlopen kaart stond, komt het ook op de nieuwe kaart. Een vernieuwing vraagt u aan via een account bij OV-chipkaart. Klik hier om naar de website van OV-chipkaart te gaan.

Kan ik kiezen voor een abonnement voor doordeweeks?
Helaas is dit niet mogelijk.

Wordt het abonnement automatisch verlengd?
Nee, u moet elk jaar een nieuwe aanvraag doen. U ontvangt hierover automatisch bericht. 

Moet ik saldo op de OV-chipkaart zetten?
Nee, ook zonder saldo kan uw kind het abonnement gebruiken. Let op: is er een negatief saldo? Dan kan uw kind het abonnement niet gebruiken. U kunt via de saldochecker op OV-chipkaart.nl kijken of er saldo op de OV-chipkaart staat. Klik hier om naar direct naar de saldochecker te gaan.

Moet mijn kind in- en uitchecken?
Ja, het is belangrijk dat uw kind altijd in- en uitcheckt. Checkt uw kind niet in? Dan krijgt uw kind bij controle een boete.

Wat moet ik doen als mijn kind niet gratis met de OV-chipkaart kan reizen?
Als uw kind een negatief saldo op de OV-chipkaart heeft, kan hij of zij niet reizen. Bij een oplaadautomaat kunt u controleren of het saldo negatief is. Dit kan ook via OV-chipkaart.nl, klik hier. Uw kind kan weer inchecken met de OV-chipkaart als het saldo positief is. Heeft uw kind geen negatief saldo? Laat dan de OV-chipkaart controleren bij een HTM Servicepunt.

Wat moet mijn kind doen als hij of zij vergeet om in te checken?
Zodra uw kind dit merkt, moet hij of zij dit alsnog doen. Niet ingecheckt? Dan heeft uw kind geen geldig vervoersbewijs en riskeert een boete.

Wat moet mijn kind doen als hij of zij vergeet uit te checken?
Niets. Bij de volgende rit met de HTM checkt uw kind gewoon weer in. Vergeet uw kind regelmatig uit te checken? Dan wordt de persoonlijke OV-chipkaart geblokkeerd. Voor het laten deblokkeren moet u dan langs een HTM Servicepunt.

Ik ben bijna 18 of al 18 jaar geworden en ben nog in het bezit van het abonnement. Moet ik het stopzetten?

Nee, je hoeft niets te doen. Het abonnement is een jaar geldig en blijft dat hele jaar geldig, ook als het kind in de tussentijd 18 jaar geworden is.

Ik wilde het abonnement ophalen en op mijn kaart zetten, maar er is niets klaargezet.

U kunt het abonnement maar één keer ophalen. Daarna verschijnt die optie niet meer. U kunt dan langs een loket van HTM of NS gaan en vragen of zij willen controleren of het abonnenemt op uw kaart staat. Mocht er niks zijn opgehaald, dan kunt u Leergeld Den Haag bellen.

Heeft u een andere vraag?
Bel ons via 070-3601337. Wij zijn maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 9.00 tot 12.30 uur. 
Of stuur een e-mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Wilt u uw postcode, huisnummer en de geboortedatum van uw kind vermelden? Dan kunnen wij u beter en sneller helpen.