Veelgestelde vragen over het HTM abonnement 

Wie komt voor het schooljaar 2018/2019 in aanmerking voor het openbaar vervoer in weekenden en vakanties?
In aanmerking komen de jongeren:
• die geboren zijn tussen 27 augustus 2000 en 26 augustus 2006
• en in de gemeente Den Haag wonen
• en een geldige Ooievaarspas hebben

Hoe vraag ik het abonnement aan?
Jongeren die in aanmerking komen ontvangen een brief. Hierin staat de vervoerspascode die nodig is om de aanvraag online te doen. Klik voor de aanvraagpagina op: aanvragen

Ik heb een studentenreisproduct. Kan ik het HTM abonnement aanvragen?
Ja. Als je een brief met vervoerspascode hebt gekregen, kan je een aanvraag doen. Het HTM abonnement kan op dezelfde OV-chipkaart als je studentenreisproduct.

Waar kan ik het abonnement gebruiken?
In alle trams en bussen van HTM, behalve de Nachtbuzz. U ziet de trams en bussen door te klikken op: Lijnenkaart.

Wanneer is het abonnement geldig?
Het abonnement is in weekenden (zaterdag en zondag) en officiële schoolvakanties de hele dag geldig:
Zomervakantie 2018: 14 juli t/m 26 augustus
Herfstvakantie 2018: 20 t/m 28 oktober
Kerstvakantie 2018/2019: 22 december t/m 6 januari
Voorjaarsvakantie 2019: 23 februari t/m 3 maart
Meivakantie 2018: 27 april t/m 5 mei
Let op: Nationale feestdagen die op een doordeweekse dag vallen worden niet gezien als weekend/vakantie.

Wat moet ik doen als de OV-chipkaart gestolen, verloren of kapot is?
Vraag een vervangende OV-chipkaart aan. De kosten hiervan zijn € 11,-. Leergeld Den Haag betaalt deze kosten niet voor u. Neem contact op met OV-chipkaart via 0900 0980 (gebruikelijke belkosten).

Moet ik het abonnement op de vervangende kaart zetten?
Stond het abonnement al op de gestolen/verloren/kapotte OV-chipkaart? Dan komt het abonnement automatisch op de vervangende OV-chipkaart.
Let op! Vraagt u een nieuwe (dus géén vervangende) persoonlijke OV-chipkaart aan? Dan gaat het abonnement niet mee van de oude naar de nieuwe OV-chipkaart. Het is niet mogelijk het abonnement achteraf hierop te zetten.

Kan ik kiezen voor een abonnement voor doordeweeks?
Helaas is dit niet mogelijk. Dit is te duur.

Moet ik saldo op de OV-chipkaart zetten?
Nee, ook zonder saldo kan uw kind het abonnement gebruiken. Let op: is er een negatief saldo? Dan kan uw kind het abonnement niet gebruiken. U kunt via de saldochecker op OV-chipkaart.nl kijken of er saldo op de OV-chipkaart staat. Klik hier om naar direct naar de saldochecker te gaan.

Wanneer stopt het abonnement?
Het abonnement is geldig tot en met zondag 14 juli 2019.

Wordt het abonnement automatisch verlengd?
Nee. Heeft uw kind volgend jaar nog steeds recht op het abonnement? Dan ontvangt u automatisch een brief over het verlengen van het abonnement.

Moet mijn kind in- en uitchecken?
Ja, het is belangrijk dat uw kind altijd in- en uitcheckt. Checkt uw kind niet in? Dan krijgt uw kind bij controle een boete.

Wat moet ik doen als mijn kind niet gratis met de OV-chipkaart kan reizen?
Als uw kind een negatief saldo op de OV-chipkaart heeft, kan hij of zij niet reizen. Bij een oplaadautomaat kunt u controleren of het saldo negatief is. Dit kan ook via OV-chipkaart.nl, klik hier. Uw kind kan weer inchecken met de OV-chipkaart als het saldo positief is. Heeft uw kind geen negatief saldo? Laat dan de OV-chipkaart controleren bij een HTM Servicepunt.

Wat moet mijn kind doen als hij of zij vergeet om in te checken?
Zodra uw kind dit merkt, moet hij of zij dit alsnog doen. Niet ingecheckt? Dan heeft uw kind geen geldig vervoersbewijs en riskeert een boete.

Wat moet mijn kind doen als hij of zij vergeet uit te checken?
Niets. Bij de volgende rit met de HTM checkt uw kind gewoon weer in. Vergeet uw kind regelmatig uit te checken? Dan wordt de persoonlijke OV-chipkaart geblokkeerd. Voor het laten deblokkeren moet u dan langs een HTM Servicepunt.

Heeft u een andere vraag?
Wij zijn van maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 12.30 bereikbaar via 070-3601337.
U kunt uw vraag ook stellen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Wilt u uw postcode, huisnummer en de geboortedatum van uw kind vermelden? Dan kunnen wij u beter en sneller helpen.