Vergrootglas

Kippenvel-verhaal: Farouk

 

Hulpverlening staat hoog in het vaandel van Leergeld Den Haag. Collega Farouk weet daar alles van. Hij is een van de collega’s die de bijzondere aanvragen in behandeling neemt. Regelmatig helpt hij ouders van wie Arabisch de moedertaal  is. Soms komen ze uit de geboortestreek van zijn eigen ouders. “Ik volg uiteraard de procedures van Leergeld Den Haag maar onze dienstverlening is niet altijd standaard. Ook al hanteren we termijnen bij bepaalde aanvragen, we wijken er ook wel eens vanaf.  Als de situatie van het gezin erom vraagt, dan zetten we die extra stap. Alleen al omdat ik hun taal spreek, ontmoet ik veel dankbare ouders.” 

Onlangs stond er een meisje aan het loket bij Leergeld Den Haag te wachten, terwijl het kantoor eigenlijk al gesloten was. “Ze zei dat ze met een vraag voor een vriendin kwam, niet voor zichzelf. Het lukte haar niet om de schoolspullenpas te activeren. Toen ik de gegevens van die ‘vriendin' opzocht in de administratie, zag ik dat ik het gezin al wel vaker had geholpen. De moeder is de Nederlandse taal niet goed machtig. Via via was de moeder ooit met Leergeld Den Haag in contact gekomen. Toen ik het aan meisje vroeg waarom de moeder niet zelf was gekomen, durfde ze te bekennen dat zij de dochter was. Haar vraag ging over haar schoolspullenpas. Haar moeder had gezegd: ‘Ga maar naar Leergeld en vraag naar Farouk’. Door het meisje binnen te roepen en aandacht te geven, ontdooide ze. Ze was op de gok naar het kantoor gekomen.”

Farouk denkt dat schaamte een rol speelt om niet met Leergeld Den Haag te bellen of te mailen. “Ik krijg soms het idee dat ouders onze post niet altijd open maken. Bijvoorbeeld als we gezinnen informeren over de schoolspullen, de winterkleding of een HTM-abonnement. Als ouders dan niet reageren, lopen ze deze hulp mis. Dat is jammer. Als het gezin gebruik maakt van de voedselbank, dan hoeft het geen eigen bijdrage te betalen voor een fiets of computer. Maar ouders moeten het wel zelf aangeven en in actie komen.”    

Farouk is groot voorstander van het persoonlijk spreken van de ouders. “Mijn ervaring is dat als je iemand aan de telefoon spreekt, je niet het hele verhaal hoort. Wanneer iemand de moeite neemt om naar Leergeld Den Haag te komen, ook zonder afspraak, dan nemen we de tijd voor je. Ouders face to face zien en naar ze luisteren is belangrijk. Wij zijn uniek met wat we voor de kinderen met een Ooievaarspas allemaal doen. Dat is waardevol voor het gezin. Je doet ze een groot plezier.”

(N.b. De persoon op de foto is niet degene uit het verhaal.)