Brugklasfestival door de ogen van…
Hoe kijken de Raad van Ouders en de Leergeld-collega's terug op dit prachtige evenement.
'Ouders gaven elkaar tips over het begeleiden van hun kind tijdens de eerste fase van de middelbare school.'
Fatima (Raad van Ouders)
In haar beauty-corner konden kinderen en ouders terecht voor advies over persoonlijke verzorging en gezichtsreiniging. Zowel de jongeren en de ouders reageerden enthousiast.
“Het was een geweldige ervaring om aankomende brugklassers te adviseren en ze de juiste methode te laten zien. De jongeren waren erg geïnteresseerd in advies over goed hydrateren waren. Veel water drinken en gezond eten hoort bij goede selfcare. Toen er een ijdel jongetje kwam, durfde de rest ook. Het is zo fijn werk: ik heb er plezier in. Ze kregen een verwenmomentje. Enkele meiden vielen zelfs in slaap in mijn stoel. Ook luisterden ze aandachtig, schreven dingen op en maakten foto’s van de producten. Omdat ze trouw het advies willen volgen dat bij hun huid past. De meeste vragen gingen natuurlijk over acné en jeugdpuistjes. Ik vertelde dat het een fase is en dat het erbij hoort. Ik zou dit voor 1000% nogmaals willen doen.”
Suzanne (Leergeld Den Haag)
Suzanne verzorgde de workshop ‘Slim op sociale media’. “Om 14.00 uur zat het hele lokaal vol en sloten ik en mijn mede workshopbegeleider Nova de deuren. We begonnen met een introductie en twee video’s die de kinderen/ouders meer vertelden over sociale media en bijvoorbeeld de verslavende werking die Instagram op je kan hebben en wat je hier tegen kan doen. Daarna bespraken we tien stellingen. Alle kinderen en hun ouders hadden een groen papiertje met ‘eens’ erop en een rode met ‘oneens’. We vroegen de deelnemers waarom ze het eens waren met de stelling of waarom juist niet. Dit zorgde voor interactie, de kinderen deden allemaal leuk mee! We sloten de workshop af met een Kahoot quiz waarin ze getest werden op of ze fakenews konden herkennen.”
Justin (Leergeld Den Haag)
Justin was betrokken bij de voorbereiding van de Raad van Kinderen. “Het bijzondere aan het Brugklasfestival was dat dit voor heel veel kinderen een onvergetelijke ervaring was. De optredens van de artiesten, workshops, het lekkere weer en de fun zone zorgden voor een mooie dag die niet snel vergeten zal worden. De speech van Touzani en de uitreiking van de loterij waren hoogtepunten. Een ouder gaf aan dat zijn kinderen de tijd van hun leven hadden en bedankte ons heel erg voor het organiseren van het Brugklasfestival.”
Joyce (Leergeld Den Haag)
Joyce was het aanspreekpunt in de stand van Leergeld Den Haag. “Ik heb genoten, vooral van alle blije kinderen en ouders toen ze meezongen en dansten met kleine John en Chavanté. Er was veel aanloop bij de infomarkt. We hebben vragen gehad over Chromebook, de mobiele telefoon, het ov-abonnement en de overige verstrekkingen. Ook over de Raad van Kinderen. Door de belangstelling zijn inmiddels twee aanmeldingen voor de raad binnen. Ook was er interesse om vrijwilliger te worden.
Ik vroeg aan één van de jongens die bij onze kraam langskwam of hij op de foto was gegaan met kleine John en Chavanté. Hij knikte met een grote blije smile op zijn gezicht. Alsof iemand zijn jongensdroom heeft waargemaakt. Een moeder was zo aan het stressen omdat zij de voetbal en shirt vergeten was mee te nemen. Want haar zoon wilde zo graag een handtekening van Touzani. Zij is speciaal naar de winkel gelopen en kwam even later terug met drie voetballen in haar tas.
Een jongedame was in haar eentje gekomen. Haar ouders konden niet mee, zei ze. Ik probeerde haar op te vrolijken en vertelde over het programma en dat ze mogelijk kans maakte op een mooi prijsje. Aan het einde won zij een fiets. Ik zag haar in haar blauwe jurk naar voren rennen om haar prijs te halen. Helemaal blij dat ze een fiets had gewonnen.”
Oznur (Leergeld Den Haag)
“Het was geweldig om te zien dat de kinderen echt genoten. Ik heb met een aantal gesproken en ze naar de workshops doorverwezen. Later hoorde ik dat ze het erg leuk vonden. Vooral de optredens maakten veel indruk en waren ook een leuk lokkertje.”
Marwa (Raad van Ouders)
Marwa ontving de kinderen en ouders bij de ingang om hun Ooievaarspas te scannen. “Het bijzondere is dat ook kinderen zonder Ooievaarspas mochten meekomen. Dat raakt mij als moeder, dat elk kind gelijk wordt behandeld. Dat is ook onze missie als Raad van Ouders.
Veel instanties hebben meegewerkt om de festival succesvol te maken. Paagman, Bibliotheek, Vakantiepas, Ooievaarspas. Er waren ook workshops: over pesten en leren leren.
Bij de ingang stond een vader met zijn dochter. Zij vertelden dat ze geen Ooievaarspas meer hebben; die was verlopen. Ik heb hem uitgelegd hoe hij de pas kan verlengen. Maar het lukt hem niet om dit alleen te doen. Dus bood ik mijn hulp aan. Nu komt hij naar de centrale Bieb waar ik elke woensdag sta om ouders te helpen met hun aanvragen.”
Myra (Leergeld Den Haag)
“De speech van Touzani was heel inspirerend. Ik vond het echt bijzonder om te zien hoe veel respect de kinderen hadden voor hem. Een ouder was met haar dochter gekomen, ze waren wat later. Ze waren bang dat ze al veel van het programma gemist hadden. Toen ik het kind een lot gaf, deed de moeder een soort schietgebedje. Ze zei dat ze erg heel erg hoopte om iets te winnen.
Zij was vervolgens een van de kinderen die een prijs heeft gewonnen tijdens de loterij! Heel mooi om te zien.”
Shantie (Raad van Ouders)
Samen met Aicha el Kadiri gaf Shantie Chikoe namens de Raad van Ouders de workshop "Tips voor Ouders!" Hierbij stond het begeleiden door ouders van kinderen bij de overstap naar de middelbare school centraal. “Juist het delen van onze ervaringen en het uitwisselen van tips maakte de workshop waardevol”.
De workshop begon met een persoonlijk verhaal van Aicha el Kadiri. Haar openhartigheid over de uitdagingen, zoals financiële zorgen met betrekking tot schoolkosten, legde een basis van vertrouwen voor de ouders om ook hun eigen ervaringen te delen. Tijdens de interactieve sessie werden verschillende belangrijke vragen besproken.
Zo benoemden ouders diverse criteria waarop zij letten bij de keuze voor de middelbare school. Schoolresultaten, bereikbaarheid, gedrag van leerlingen, sfeer op school, en de ervaringen van andere ouders en kinderen werden genoemd. Als voorbereiding op de overgang noemden de ouders het oefenen met fiets- en busroutes tot het raadplegen van ervaringen van oudere kinderen en het (kunnen) krijgen van kwalitatief goede bijles vanaf groep 7. De ouders gaven elkaar tips over het begeleiden van je kind in de eerste periode naar school, vertrouwen hebben in jezelf en durven om hulp te vragen, en het belang van een veilige schoolomgeving.
Over hoe basisscholen de ouders begeleiden waren de meningen verdeeld; sommige ouders vonden de begeleiding beperkt, terwijl anderen positiever waren over de ondersteuning vanuit de school. Financiële zorgen en de aanpassing aan een nieuwe, grotere schoolomgeving waren veelvoorkomende zorgen onder ouders. Naast de besproken thema's waren er ook concrete aanbevelingen voor de gemeente, politici en beleidsmakers:
- Er werd gepleit voor een zomerkledingpas vergelijkbaar met de bestaande winterkledingpas, om gezinnen in financiële moeilijkheden beter te ondersteunen.
- Ouders vroegen om een verhoging van de waarde van de schoolspullenpas, gezien de stijgende kosten.
- Er was ook veel aandacht voor sociale inclusie op school, met specifieke zorgen over pestgedrag en de noodzaak voor duidelijke protocollen en ondersteuning.
Lalita (Raad van Ouders)
“We hebben genoten van de mooie dag en de zon en natuurlijk de mooie attracties en kraampjes. Ijsjes en lekkernijen. De infokramen waren heel handig en informatief als je een vraag had. Ik was wel benieuwd naar de open dagen op de scholen en hierover heb ik gehoord dat ik tijdig naar de scholen kan gaan en alvast een lijst maken met open dagen en voorkeuren. De optredens sprongen er uit. En het rad van fortuin was heel spannend. Een mama die vragen had over pestgedrag is mij bijgebleven. Wat je er allemaal tegen kan doen. Tante Leergeld was heel spontaan en leuk.
Ook waren er vragen over bijles. Daar moeten we echt mee aan de slag. En het betalen van kamp, dat er door scholen te veel wordt gevraagd.
Wat beter kan: flesjes of bekers water aanbieden. Vooral met deze hitte. De blikjes waren niet genoeg en niet iedereen houdt van Fuze.”