Skip links

Ouders geven Leergeld Den Haag een 9,1

De ouders van Leergeld Den Haag zijn zeer tevreden over de dienstverlening van de stichting. Negen op de tien waarderen Leergeld Den Haag met een rapportcijfer 8 of hoger (91%). Motivaction onderzocht de tevredenheid onder 1.774 ouders.

Cover rapport

Dienstverlening wordt gewaardeerd met maar liefst een 9,1.

Leergeld Den Haag is positief, menselijk en betrouwbaar

Ouders ervaren Leergeld Den Haag als positief, menselijk en betrouwbaar. De helft van de respondenten vindt dat de organisatie meelevend is. Ruim 80% geeft aan dat dankzij Leergeld Den Haag hun kinderen kunnen meedoen op school, zich minder buitengesloten voelen en onbezorgd kind kunnen zijn. De meeste ouders vinden dat de organisatie bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen door hun idealen helpen waar te maken en het taboe op armoede te doorbreken. Leergeld Den Haag biedt ouders een luisterend oor; de medewerkers hebben aandacht en tonen begrip.

Leergeld Den Haag maakt impact

Onderzocht werd welke impact Leergeld Den Haag op de kinderen maakt. Ouders geven aan dat Leergeld Den Haag ervoor zorgt dat hun kinderen (beter) kunnen meekomen op school, bijvoorbeeld door de computer of het Squla-abonnement. Een vergoeding voor speelgoed of een fiets dragen eraan bij dat kinderen onbezorgd kunnen spelen en afspreken met vriendjes. De winterkledingpas of mobiele telefoon zorgen dat kinderen zich niet buitengesloten voelen. En dat een vergoeding voor sport en culturele activiteiten helpt kinderen hun talenten te ontwikkelen. Daarnaast geven ouders aan dat Leergeld Den Haag zorgt voor minder (financiële) stress.

Bekend met de diensten

Een aanzienlijk deel van de ouders is op de hoogte van de verschillende diensten van Leergeld Den Haag. De winterkledingpas en de schoolspullenpas zijn het bekendst (circa 90%). Deze diensten worden het meest aangevraagd. Circa 70% weet dat je een computer of fiets kunt aanvragen en zo’n 60% is op de hoogte van de vergoeding voor sport & cultuur, het ov-abonnement en Squla/WoordExtra. Dat men ook speelgoed en een mobiele telefoon met abonnement kan aanvragen, is bij iets minder dan de helft van de ouders bekend. De speelgoedbon, bon voor sport en culturele activiteiten en de mobiele telefoon worden het minst aangevraagd (≤40%).

Ouders zijn erg tevreden over de verschillende diensten van Leergeld Den Haag. Een klein deel, tussen de 4% & 13%, is ontevreden. Het aantal winkels waar zij de kleding-, schoolspullenpas en speelgoedbon kunnen besteden vinden ze te beperkt. De bedragen van de passen en bonnen zijn niet (meer) toereikend. Een deel geeft meer behoefte te hebben aan een OV-abonnement dat doordeweeks geldig is in plaats van alleen in het weekend, zodat kinderen dat kunnen gebruiken voor hun ‘woon-schoolverkeer’.

Positief over het aanvraagproces

88% tot 92% van de ouders is (zeer) tevreden over de diverse aspecten van het aanvraagproces. Men is het meest tevreden over de informatie op de website en de tijd die het kost om een aanvraag te doen. 3% tot 5% is ontevreden, bijvoorbeeld over de tijd die het Leergeld Den Haag kost om over een aanvraag te beslissen of de toegankelijkheid van medewerkers.

Om een aanvraag in te dienen maken de meeste ouders gebruik van het online aanvraagformulier op de website van Leergeld Den Haag. Het indienen van een aanvraag kost de meeste ouders (zeer) weinig moeite. Een klein deel van de ouders, tussen de 2% & 6%, ervaart wél moeite met het indienen van aanvragen. Dit heeft meestal ermee te maken dat men niet taalvaardig is of niet goed (Nederlands) kan lezen.

Website en brieven zijn duidelijk en helder

Ouders vinden de brieven van Leergeld Den Haag over het algemeen duidelijk: ze hebben de juiste toon en zijn helder qua taalgebruik. De meeste ouders vinden de website duidelijk en overzichtelijk. Ze kunnen er makkelijk vinden wat zij zoeken. Degenen die ontevreden zijn over de website geven met name aan dat deze lastig te begrijpen of te gebruiken is, als je niet Nederlands- of Engelstalig bent. Sommigen vinden de website onoverzichtelijk en gedateerd. Verder missen sommige ouders een overzicht van wat zij kunnen aanvragen, of waar zij voor in aanmerking komen.

Als ouders contact willen opnemen met Leergeld Den Haag, doen zij dat het liefst per telefoon of via het contactformulier op de website. Het merendeel van de ouders (83%) heeft weleens persoonlijk contact met een medewerker gehad. Dit contact was vooral telefonisch, op kantoor of per e-mail. De overgrote meerderheid is (zeer) tevreden over dit contact. Men vindt de medewerkers vriendelijk, duidelijk, behulpzaam, empathisch en meedenkend.