Vergrootglas

“Zo maken we Den Haag een betere plaats.”

 Haagse Jeugdlintjes bij Diligentia met burgemeester Jan van Zanen 2021

Volslagen verrast en overvallen voelde Sems Anar Mammadov zich, toen hij op 2 september uit de rij wachtenden voor Diligentia werd gehaald. Door zijn moeder en zusje meegelokt voor een interview, hoorde de achtienjarige vwo-leerling, dat hij een van de 24 jongeren was die een Haags Jeugdlintje zou krijgen. “Ik had me gelukkig wel netjes aangekleed, maar ik raakte in paniek. Ik wist niks en was niet voorbereid. Moet ik nu een speech geven, schoot er door m’n hoofd. Pas toen viel het kwartje.”

Het Haags Jeugdlintje werd door burgemeester Jan van Zanen uitgereikt aan jonge actieve Hagenaars die zich belangeloos hebben ingezet voor een ander en voor de stad. Anar kreeg deze erkenning voor zijn inzet voor de Haagse Raad van Kinderen. “Ik zit nu drie jaar in de Raad. Dit jaar ben ik 18 geworden en ga aan het eind van dit jaar plaatsmaken voor een ander. De Haagse Raad van Kinderen denkt na over wat jongeren belangrijk vinden. Dat bespreekt de Raad dan met de gemeente, de wethouder en ambtenaren. Via de Raad zet je je in voor gezinnen en kinderen die het minder hebben. We betrekken het perspectief van de kinderen die het zelf ervaren. Zo hebben we advies gegeven over huiswerkbegeleiding en meer creativiteit in de stad.”

Verblijfsvergunning

Over zijn opvolger of opvolgster maakt Anar zich weinig zorgen. “We hebben een filmpje gemaakt om nieuwe raadsleden aan te trekken. Het is goed dat er wordt gewisseld en er nieuwe kinderen in de Raad komen. Zij zorgen voor andere ideeën. Iedereen heeft zijn eigen beeld van de maatschappij. Dat heeft ook te maken met je achtergrond. Dan is het juist goed om zoveel mogelijk verschillende visies bij elkaar te brengen.” 

Anar is dan wel geboren in Den Haag, tijdens zijn jonge jaren heeft hij in verschillende AZC’s gewoond. “Mijn moeder komt uit Azerbeidzjan. Van mijn 5de tot mijn 12de wisten we niet zeker of we in Nederland mochten blijven. Zolang je op een AZC verblijft, heb je geen eigen plek. In afwachting van de procedure verhuisden we van de ene plek naar de andere, door heel Nederland. Eindelijk, in 2015, kregen we een verblijfsvergunning. Dankzij het doorzetten van mijn moeder vonden we in Den Haag een woning. Anders was ik in Friesland komen wonen. Thuis spreken we met onze moeder Azerbeidzjaans. Mijn zusje en ik spreken onderling Nederlands. Ik denk ook in het Nederlands en we verbeteren elkaar als we fouten maken.”

Overgangsgevoel

Via een contactpersoon bij de gemeente Den Haag hoorde het gezin van Anar over Leergeld Den Haag. “Dat was in 2016. Bij het huisbezoek werd mij direct gevraagd of ik in de Haagse Raad van Kinderen wilde. Leergeld Den Haag is al zo’n vijf jaar een enorme steun voor ons. Nu ik 18 ben, is dat allemaal veranderd. Eerst dacht ik dat het niet veel uitmaakte. Tot ik me besefte dat de Schoolspullenpas niet meer voor mij bedoeld was. Daar was ik jarenlang mee vertrouwd geraakt. Nu moet ik opeens ook betalen voor mijn zorgverzekering. Zo zijn er meer dingen die je niet automatisch weet. Die worden je niet verteld. Over het inschrijven voor een woning omdat de wachttijden lang zijn. Leergeld Den Haag zou kunnen zorgen voor een overgangsgevoel, zodat die verandering minder plotseling is. Iets met een afscheidspakket. Zo ontdekte ik dat LinkedIn handig is om een netwerk te bouwen. Je verzamelt connecties en vergroot de kans op het vinden van werk. Jongeren goed en op tijd informeren is erg belangrijk.”

Economieprofessor

Over zijn toekomst is Anar heel uitgesproken. “Ik wil professor in de economie worden. Dat is mijn ambitie. Om me vast voor te bereiden op een studie na mijn middelbare school, ga ik een pre-university college volgen. Dit programma wordt gegeven door de Universiteit Leiden en is in het Engels. Verschillende docenten vertellen dan over hun vak. Later wil ik dan de kennis die ik heb weer doorgeven als leraar. Ik vind het echt fijn dat de school weer open is. De fysieke lessen helpen je echt meer dan alles alleen online volgen.”

Naast zijn school en de Raad van Kinderen heeft Anar een bijbaantje bij AH als vakkenvuller. “Soms sta ik bij de bakkerijafdeling of zit achter de kassa. Die afwisseling maakt het leuk. Misschien dat ik ooit nog eens de politiek in ga. Om op te komen voor mensen die niet gehoord worden. Tijdens de uitreiking van het Haags Jeugdlintje hoorde ik van veel andere organisaties en kinderen die zich daarvoor inzetten. Het zorgen voor ouderen of hoe we Den Haag met elkaar schoonhouden. Ik was blij om dat ook eens te horen. Ik zet me ook graag ergens voor in. Zo maken we Den Haag een betere plaats!”

 

Jaarlijks krijgt Leergeld Den Haag tienduizenden aanvragen voor hulp in natura. Daar zitten vaak heel speciale en persoonlijke verhalen achter. Aan José vroegen we wat haar kippenvel-verhaal is.

“Het is altijd bijzonder om voor een kind iets kunnen betekenen. Iets wat verder gaat dan de standaard verstrekkingen. Daarmee helpt Leergeld Den Haag al zo’n 20.000 kinderen met een Ooievaarspas. Zo mailde een moeder ons voor een fiets voor haar zoon. De jongen was 15 jaar en werd vanwege zijn lengte (1,96) gepest op school. De fiets die we standaard aanbieden zou voor deze jongen te laag zijn. 

De moeder had enorme zorgen of zij er wel in zou slagen om haar kind aan een geschikte fiets te kunnen helpen. Samen met de eigenaar van Prijssnijder zijn we gaan zoeken naar een model waar de jongen wel goed op kan fietsen. En dat is gelukt. Op een zondag mochten moeder en zoon hun nieuwe fiets afhalen bij de fietsenwinkel. De moeder reageerde helemaal verbaasd over de reactie van haar zoon. Hij straalde helemaal, zo blij was hij. Dat emotioneerde de vrouw.

Het mooie aan hoe het contact met de moeder verliep was, dat zij kon aangeven dat er nog iets anders was. In verband met zijn opleiding (media, design & ICT) had de jongen een laptop nodig. Vaak moeten ouders over een grote drempel heen, voordat ze bij ons durven aankloppen. Leergeld Den Haag is er juist voor, dat de kinderen gewoon mee kunnen doen. Ook als er thuis onvoldoende geld is voor zaken als een fiets of een laptop. Wij willen, waar mogelijk, voor elk gezin maatwerk leveren. Dat is bij deze jongen gelukt.”

        

 

Don Thode kijkt terug op de brand in de Wouwermanstraat

Don 2

Op 19 mei domineerde op social media het trieste nieuws dat er een grote brand woedde in de Wouwermanstraat in Den Haag. Het zou om een paar woningen gaan. De dag erna was de brand hét gespreksonderwerp van de dag. De ernst en omvang drongen toen pas goed tot Don Thode door: “Het vuur had zich niet beperkt tot enkele woningen, maar een compleet woonblok in de as gelegd”. 

“Geschrokken van het nieuws wilde ik ook met eigen ogen zien wat nu precies aan de hand was. Na mijn werk ben ik naar de Wouwermanstraat gegaan. Wat ik daar aantrof was onbeschrijflijk. Een heel woonblok, compleet afgebrand. Ik schrok hier zo van dat ik meteen in actie wilde komen. In de groepsapp van Leergeld Den Haag hadden collega’s het over hulpacties die door andere organisaties in gang werden gezet. Ik vond dat wij als Leergeld Den Haag ook een actieve rol konden spelen. Dus vroeg ik de maandag erop aan collega Wendy wat we konden doen. Voor dit uitzonderlijke geval zouden we anders dan normaal hulp gaan verstrekken. De gezinnen en kinderen uit ons bestand die op de getroffen adressen ingeschreven stonden, kwamen  allemaal in aanmerking voor deze bijzondere hulp van Leergeld Den Haag. Ongeacht of ze al eens bepaalde goederen hadden ontvangen die normaal gesproken maar eenmalig worden gegeven. Met een namenlijst van de gezinnen ben ik de ouders gaan bellen.”

Ontzorgen

“Veel mensen waren onverzekerd, al hun spullen waren ze kwijt. En in een klap dakloos! Dit zorgde natuurlijk voor veel spanning. Daarom hoopte ik dat wij de ouders in ieder geval met essentiële spullen voor de kinderen een beetje konden ontzorgen. Kinderen die door de brand zonder fiets zaten hebben we een nieuw exemplaar gegeven. Omdat de gezinnen in tijdelijke woningen in Mariahoeve waren ondergebracht, kwamen de kinderen op behoorlijke afstand te zitten van hun oude woning en daarmee ook van hun sociale leven en school. De fietsen waren een uitstekende oplossing om de kinderen in beweging te krijgen; ze konden naar de eigen school waar ze hun vriendjes en vriendinnetjes zagen. Ook hebben we de gezinnen blij kunnen maken met een computer zodat de kinderen hun schoolwerk kunnen blijven doen. En voor de nodige afleiding in de kale, tijdelijke woning. Ook hebben we zaken kunnen regelen zoals het HTM-abonnement, Squla voor thuisscholing, leermiddelen en speelgoed. Gezinnen met specifieke wensen heb ik doorverwezen naar de afdeling Bijzonder van Leergeld Den Haag of naar andere hulporganisaties.”

“Ik heb jarenlang in een zijstraat van de Wouwermanstraat gewoond en zat mijn hele basisschoolperiode op een school in deze straat. De straat en deze buurt is voor mij een stukje thuis. In het nieuws zag het er al heftig uit, maar toen ik voor het afgebrande complex stond kwam het echt bij mij binnen. Ik dacht aan alle ellende waar deze families doorheen gingen en ik werd vastbesloten om mijzelf hierin vast te bijten en zo snel mogelijk deze gezinnen te helpen binnen onze mogelijkheden.”

Goed gevoel

“Hoewel ik natuurlijk liever niet wilde dat dit was gebeurd, kijk ik toch met een goed gevoel terug. Het bezoek van de gezinnen aan Leergeld Den Haag en hun waardering hebben mij een reality check gegeven over wat we bij Leergeld Den Haag doen. Iets vreselijks als een brand kan iedereen overkomen. Maar als het mensen treft die het niet al te breed hebben, dan raakt dat mij extra. Het heeft mij ook geraakt hoeveel andere organisaties naast Leergeld Den Haag zijn opgestaan en de helpende hand hebben uitgereikt naar deze mensen. Van een grote supermarktketen tot kringloopwinkels, van lokale ondernemers en bewoners tot het Leger des Heils. Iedereen zag de noodzaak en kwam in actie. In een tijd waarin je vaak wordt geconfronteerd met tegenstellingen en waar negatief nieuws beter scoort dan positief nieuws was dit inzicht iets wat mij ook weer een beetje hoop gaf voor onze toekomst. De Schilderswijk komt vaak slecht in het nieuws maar we hebben hier als Schilderswijk en Den Haag toch mooi een voorbeeld kunnen stellen voor het hele land.”

 

“Manifest: ‘extra mile’ neemt drempels weg naar talentontwikkeling van kinderen.”

Den Haag, 20 juli  2021 – Kinderen die opgroeien in minimagezinnen zijn sterk gebaat bij cultuureducatie na schooltijd. Dans, theater, muziek en beeldende kunst zijn van grote waarde voor de ontwikkeling van kinderen waardoor de kansengelijkheid toeneemt. De toegang tot deze culturele activiteiten vraagt om een specifieke aanpak die inspeelt op de situatie van de gezinnen waarin deze kinderen opgroeien. Met het project Kinderen, Cultuur en Kansen hebben Leergeld Den Haag  en de cultuurpartners Art-S-Cool, Beweigi, Haags Theaterhuis en Muziekcentrum 1001 Nachten aangetoond dat er behoefte bestaat aan een volwaardig en divers aanbod van allerlei kunstdisciplines voor kinderen en jongeren in een minder kansrijke situatie. Bij de start van de zomeractiviteiten voor Haagse kinderen en jongeren presenteren de vijf organisaties een manifest over hun aanpak. “Met dit manifest willen we de opgedane kennis over deze kinderen delen met andere organisaties, fondsen en beleidsmakers in de stad.”  

De gemeente Den Haag wil de komende jaren stevig investeren in cultuureducatie voor kinderen en jongeren. De komende zomeractiviteiten voor kinderen (Zomerprogramma070 – The City is Ours)  zijn daar een bewijs van. Maar de toegang tot kunst en cultuur is niet voor iedereen vanzelfsprekend en om die reden een speerpunt in het Haagse cultuurbeleid. “Het project Kinderen, Cultuur en Kansen is  bijzonder in zijn aanpak. Niet alleen weten we de kinderen en hun ouders te bereiken. Als gezin raken zij ook nog meer betrokken bij de ontwikkeling die kinderen doormaken als ze met dans, muziek, theater of beeldende kunst in aanraking komen. De expressie en energie die vrijkomt tijdens de workshops en lessen is een stimulans in het jezelf leren kennen, doorzetten en je eigen plek gaan innemen. Kinderen groeien enorm: dat sterkt hun zelfvertrouwen. Het belang van cultuureducatie voor de persoonlijke ontwikkeling van kinderen en het vergroten van de kansengelijkheid wordt dan wel erkend, de manier waarop kinderen die in achterstand opgroeien met kunst en cultuur in aanraking gebracht kunnen worden vergt vaak die ‘extra mile’.”

Het manifest dat de vijf organisaties hebben opgesteld kan een voorbeeld zijn voor andere partijen in de stad. Art-S-Cool, Beweigi, Haags Theaterhuis en Muziekcentrum 1001 Nachten hebben elk hun manier ontwikkeld om met deze bijzondere doelgroep te werken. Als platform met de naam Doen Wie Je Bent, wil het collectief haar expertise dan ook verder onder de aandacht brengen. “Via dit manifest laten we zien waarom kansengelijkheid in de kunsten voor alle Haagse kinderen zo waardevol is. En ook hoe je kinderen toegang tot de wereld van de kunst geeft en ze daarmee perspectief biedt voor als ze later willen doorstromen naar gevestigde kunstopleidingen. Kunst biedt de mogelijkheid voor echte insluiting: iedereen kan kunst beleven en beoefenen op een manier die past bij zijn of haar eigen identiteit. Daarom zal ook het aanbod toegankelijk moeten zijn voor iedereen. Diversiteit in kunst- en cultuureducatie is een voorwaarde om bij te dragen aan het verbreden van de horizon van kinderen en - op de lange termijn - een voorwaarde voor een betekenisvol, inclusief cultureel aanbod. Maar ook aansluiting met kunst door in te gaan op de behoefte, leefwereld en achtergrond van de kinderen.”

Den Haag FM besteedde op 21 juli aandacht aan de Summer School. Ook Dagblad 070 nam het persbericht over.

 

 

 Charlie en Tim na ondertekening 3

 2 juli 2021 - Tegen de achtergrond van een nu nog lege tribune in het Cars Jean Stadion, vond het officiële moment plaats dat Leergeld Den Haag partner wordt in dit unieke project. Dankzij de samenwerking met ADO Den Haag in de Maatschappij kunnen 25 meisjes en jongens tussen 12 en16 jaar met een Ooievaarspas leren wat er allemaal bij een voetballoopbaan komt kijken. 

Tim Oosterheert (Projectmanager ADO Den Haag in de Maatschappij)

“𝘏𝘦𝘵 𝘵𝘳𝘢𝘫𝘦𝘤𝘵 𝘣𝘦𝘴𝘵𝘢𝘢𝘵 𝘶𝘪𝘵 𝘦𝘦𝘯 𝘤𝘰𝘮𝘣𝘪𝘯𝘢𝘵𝘪𝘦 𝘷𝘢𝘯 𝘷𝘰𝘦𝘵𝘣𝘢𝘭𝘵𝘳𝘢𝘪𝘯𝘪𝘯𝘨 𝘦𝘯 𝘸𝘰𝘳𝘬𝘴𝘩𝘰𝘱𝘴 𝘨𝘦𝘳𝘪𝘤𝘩𝘵 𝘰𝘱 𝘦𝘥𝘶𝘤𝘢𝘵𝘪𝘦, 𝘱𝘢𝘳𝘵𝘪𝘤𝘪𝘱𝘢𝘵𝘪𝘦 𝘦𝘯 𝘨𝘦𝘻𝘰𝘯𝘥𝘩𝘦𝘪𝘥. 𝘞𝘦 𝘭𝘦𝘳𝘦𝘯 𝘥𝘦 𝘥𝘦𝘦𝘭𝘯𝘦𝘮𝘦𝘳𝘴 𝘰𝘮 𝘥𝘰𝘦𝘭𝘦𝘯 𝘵𝘦 𝘴𝘵𝘦𝘭𝘭𝘦𝘯, 𝘰𝘮 𝘵𝘦 𝘨𝘢𝘢𝘯 𝘮𝘦𝘵 𝘢𝘤𝘤𝘦𝘱𝘵𝘢𝘵𝘪𝘦 𝘦𝘯 𝘸𝘢𝘵 𝘦𝘦𝘯 𝘨𝘦𝘻𝘰𝘯𝘥𝘦 𝘭𝘦𝘦𝘧𝘴𝘵𝘪𝘫𝘭 𝘢𝘭𝘭𝘦𝘮𝘢𝘢𝘭 𝘪𝘯𝘩𝘰𝘶𝘥𝘵.”

Charlie Ortega (Directeur Leergeld Den Haag)

“𝘋𝘦 𝘬𝘪𝘯𝘥𝘦𝘳𝘦𝘯 𝘥𝘪𝘦 𝘸𝘪𝘫 𝘢𝘭𝘴 𝘓𝘦𝘦𝘳𝘨𝘦𝘭𝘥 𝘋𝘦𝘯 𝘏𝘢𝘢𝘨 𝘣𝘦𝘳𝘦𝘪𝘬𝘦𝘯, 𝘩𝘦𝘣𝘣𝘦𝘯 𝘣𝘦𝘩𝘰𝘦𝘧𝘵𝘦 𝘢𝘢𝘯 𝘳𝘰𝘭𝘮𝘰𝘥𝘦𝘭𝘭𝘦𝘯. 𝘔𝘦𝘵 𝘥𝘪𝘵 𝘱𝘳𝘰𝘫𝘦𝘤𝘵 𝘬𝘳𝘪𝘫𝘨𝘦𝘯 25 𝘬𝘪𝘯𝘥𝘦𝘳𝘦𝘯 𝘦𝘦𝘯 𝘣𝘰𝘰𝘴𝘵 𝘰𝘮 𝘩𝘶𝘯 𝘥𝘳𝘰𝘰𝘮 𝘵𝘦 𝘷𝘦𝘳𝘸𝘦𝘻𝘦𝘯𝘭𝘪𝘫𝘬𝘦𝘯. 𝘚𝘱𝘰𝘳𝘵 𝘥𝘳𝘢𝘢𝘨𝘵 𝘣𝘪𝘫 𝘥𝘦 𝘰𝘯𝘵𝘸𝘪𝘬𝘬𝘦𝘭𝘪𝘯𝘨 𝘷𝘢𝘯 𝘩𝘶𝘯 𝘪𝘥𝘦𝘯𝘵𝘪𝘵𝘦𝘪𝘵.”  

De tien bijeenkomsten zijn verspreid over een heel voetbalseizoen en staan onder leiding van een jeugdtrainer van ADO Den Haag. Namens Leergeld Den Haag zal de organisatie Kans Jongeren zorgen voor de begeleiding voor, tijdens en na elke bijeenkomst. 

Aanmelden

Heeft je zoon of dochter belangstelling om dit programma te doorlopen? Aanmelden kan nog via de website:

www.kansjongeren.nl/ado

Voor meer informatie kun je mailen aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

#overeenkomst #project #maatschappelijk #jongeren #gezondheid #acceptatie #gezondheid #doelenstellen

 

 

28 juni 2021 - Droomt jouw kind ervan om profvoetballer worden? Is zij of hij sportief, leergierig en gemotiveerd? Dan heeft Leergeld Den Haag een unieke kans.

 

Onder begeleiding van jeugdtrainers van ADO Den Haag kan jouw dochter of zoon 1 seizoen lang de kneepjes van het profvoetbal leren. Leergeld Den Haag biedt 25 meisjes en jongens tussen 12-16 jaar de mogelijkheid om te ontdekken wat er allemaal bij komt kijken tijdens het project 'Leven als een ADO-prof'. 

 

10 bijeenkomsten 

In 10 bijeenkomsten van 90 minuten ontwikkel je je sportieve talent en leer je alles over drie centrale thema’s die essentieel zijn in het leven van een profvoetballer: Doelen Stellen, Acceptatie en Gezondheid. Dit gebeurt in verschillende trainingen en workshops over bijvoorbeeld (on)gezond eten, gebruik van social-media, samenwerken en respect.

 

Dit bijzondere project is onderdeel van ADO Den Haag in de Maatschappij. Leergeld Den Haag is deelnemer aan dit project. Voor maximaal 25 jongens en meiden is er een basisplaats in team Leergeld Den Haag. Het programma (10 bijeenkomsten) duurt een heel sportseizoen: van september tot mei/juni 2022. Deelname is gratis als je een Ooievaarspas hebt. 

Meer weten of aanmelden? Stuur een email aan: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

 

Dolfje Weerwolfje

27 februari 2021 - Van 27 februari t/m 7 maart is het Dolfje Weerwolfjeweek.

Het eerste boek van de schrijver Paul van Loon over een jongetje dat in een weerwolf verandert verscheen 25 jaar geleden. Daarna kwam er een hele serie. Paul van Loon kreeg pas geleden drie prijzen voor zijn boeken.

Er kwam 10 jaar geleden ook een film. We vroegen aan Ole die toen de hoofdrol Dolfje Weerwolfje speelde, waarom hij zo gek was op die rol. En hij heeft een tip voor de kinderen. (Klik op de link voor het filmpje.)

Omdat het een jubileum is, verloot Leergeld Den Haag enkele Dolfje Weerwolfjeboeken onder jullie. Stuur ons een mail waarom jij ook gek bent op deze boeken. Of maak een mooie tekening en laat je inspireren door het boek of de film Dolfje Weerwolfje.

Insturen kan naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Vermeld dan je naam, adres en leeftijd. De actie loopt tot en met 7 maart.

Ole legt uit waarom de boeken van Dolfje Weerwolfje zo leuk zijn! 

 

 27 januari 2021 - De lockdown die sinds december van kracht is, legt een zware wissel op jongeren. Ze hebben vaker last van psychische klachten. Dat constateert de Stichting Leergeld, die bijvoorbeeld computers, kleding en fietsen beschikbaar stelt aan kinderen uit arme gezinnen. 'Het komt hard aan', zegt directeur Charlie Ortega. Ook ouders merken dat. 'Het wordt erg onderschat hoe ze er onder lijden,' constateert de Haagse Cindy van der Zijden, alleenstaande moeder van drie dochters.

Al tijdens de eerste lockdown, afgelopen voorjaar, hadden jongeren het moeilijk, bleek uit onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut in opdracht van Leergeld Den Haag. Ze begrepen niet altijd waarom de maatregelen nodig waren, misten de dingen die ze normaal deden en voelden zich, zeker in het begin, opgesloten en beperkt in hun bewegingsvrijheid. De jongeren hadden ook last van eenzaamheid, stress en somberheid, bevestigde de studie.

Tijdens de tweede lockdown die sinds december van kracht is, treden vergelijkbare problemen op. De Raad van Kinderen, die bestaat uit zestien kinderen van 10 tot 17 jaar en Leergeld adviseert, ziet dat ook, vertelt Ortega. 'Kinderen raken depressief en komen in de psychische problemen', is de conclusie.

Link naar hele artikel:

Lockdown eist veel van jeugd

Bron: www.omroepwest.nl/nieuws  (27 januari 2021)

 

 

Noodkreet Stichting Leergeld: ‘Sommige kinderen wonen zó krap dat ze op het toilet hun les volgen’

12 januari 2021 - Creëer ruimtes in sportkantines, buurthuizen en bibliotheken waar leerlingen uit achterstandsituaties kunnen samenkomen voor onderwijs. Daarvoor pleit stichting Leergeld Den Haag. ,,Sommige kinderen wonen zó krap dat ze op het toilet hun les volgen.”

Door Anne Kompagnie (AD/Haagse Courant 12-01-21)

In opdracht van Stichting Leergeld deed het Verwey-Jonkerinstituut onderzoek naar de effecten van de intelligente lockdown in maart en april op leerlingen uit gezinnen met een laag inkomen. De voornaamste aanbeveling: probeer een tweede strenge lockdown koste wat kost te voorkomen. De schade voor het kwetsbare kind is immens.

Verloren jaar

,,Maar helaas: dat hebben we niet in de hand en nu leven we opnieuw in een tijd van lockdown", stelt Charlie Ortega, directeur Leergeld Den Haag. ,,Elke week dat de school dicht is, groeit de achterstand van leerlingen exponentieel. Het is geen kwestie van gewoon inhalen als de deuren weer opengaan, daarvoor duurt de sluiting al te lang. Voor veel kinderen is dit een verloren jaar op onderwijsgebied.”

Devices voor elk kind, daar maakte Stichting Leergeld zich na het ingaan van de eerste lockdown vooral sterk voor. ,,Inmiddels hebben 4.500 apparaten kunnen verstrekken.” Dat betekent nog altijd niet dat elk kind nu geholpen is. ,,Er zijn 20.000 kinderen en jongeren tussen de 4 en de 18 die aanspraak maken op een Ooievaarspas. Er zitten er ongetwijfeld bij, die een pc hebben gekregen van de buurvrouw, of een laptop geleend van een oom. Maar die apparaten laten het afweten of moeten terug naar de eigenaar. Bij de aankondiging van de nieuwe scholenlockdown medio december liep het weer storm met nieuwe aanvragen.”

Niet alleen de apparatuur is belangrijk, ook de plek waar het onderwijs wordt gevolgd, benadrukt onderzoeker Asia Sarti van het Verwey-Jonkerinstituut. ,,Thuisonderwijs wordt door gezinnen zwaar gevonden, vaak ook vanwege krappe behuizing. Daardoor is het praktisch lastig een rustige plekje op te zoeken en om de focus op leren te  vinden.”

Rustpunt

Dat beeld herkent Ortega. ,,We weten dat sommige  kinderen bij onlinelessen op het toilet zitten, omdat dat het enige rustpunt in huis is. De scholen zijn nu dicht, maar ik pleit ervoor ruimtes te creëren waar kinderen samen kunnen leren, met inachtneming van de coronaregels.” Dat kan in de klas zelf zijn. ,,Maar ook in de buurt: de sportkantine, het buurthuis, de bibliotheek.” Bij voorkeur met begeleiding, zegt onderzoeker Sarti. ,,Maar alleen een rustig plekje kan al echt een verschil maken.”

,,De coronacrisis vergroot bestaande problemen in het onderwijs. De scheidslijn tussen kinderen die het prima zelf thuis oppakken en kinderen die minder goed meekomen, is zorgwekkend”, zegt Onderwijswethouder Hilbert Bredemeijer. Samen met zijn collega-wethouders van de vier grote steden heeft Bredemeijer een brief opgesteld aan minister Arie Slob. ,,De crisis raakt elke leerling, maar kinderen met achterstanden onevenredig hard. We hebben vanuit onze kennis en praktijk een pakket aan maatregelen voorgesteld. We pleiten ervoor dat de minister dit nog eens ondersteunt in een Nationaal Plan voor gelijke onderwijskansen en het wegwerken van achterstanden.”

De vier punten zijn:

- Gelijke toegang van de peutervoorzieningen voor alle kinderen voor 0-4 jaar

- Extra leertijd voor kinderen en jongeren die dat het hardst nodig hebben

- Het uitstellen van het selectiemoment voor de middelbare school. ,,11 Jaar is voor veel kinderen te vroeg, zij ontplooien zich later”

-Bestrijding van het lerarentekort. ,,Scholen met relatief veel leerlingen met een grotere kans op achterstand hebben moeite hebben om goede leraren te vinden. Terwijl juist deze groep de allerbeste leraren nodig heeft.”

 

21 oktober 2020 - De maatregelen die sinds de corona uitbraak van kracht zijn, vanaf half maart 2020,  hebben verstrekkende gevolgen gehad voor de doelgroep van Leergeld Den Haag.  

In opdracht van en samen met Leergeld Den Haag onderzocht het Verwey-Jonker Instituut hoe gezinnen met een laag inkomen het langdurig verplicht thuiszitten vanwege corona beleven. Daarnaast onderzochten zij ook hoe gezinnen met een laag inkomen digitalisering ervaren in coronatijd; wat hebben zij nodig om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden die de digitale wereld biedt.  

Het onderzoek bestond uit gestructureerde interviews met 25 ouders en 22 jongeren over de gevolgen van de corona-maatregelen voor jeugdigen en gezinnen. Dit leverde een levendig beeld op van hoe gezinnen deze periode zijn doorgekomen en wat ze hierin hebben gemist en nodig hebben.

Bekijk hier het item dat Omroep West maakte over ons onderzoek, Charlie Ortega, directeur Leergeld Den Haag, legt uit waarom we kinderen tijdens een lockdown zoveel mogelijk de ruimte moeten geven om zich te ontwikkelen en te ontspannen.

Lees hier het hele rapport.

220300_Stichting_Leergeld_DenHaag_en_corona-vp.jpg